האם עכשיו זה הזמן להשקיע בנדל"ן ביוון?

שוק הנדל"ן היווני עבר תקופה לא קלה, בלשון המעטה – האם עכשיו הוא עומד להתאושש חזרה כפי שאנו רואים בשווקים אירופיים אחרים? נראה כי מחירי דירות ובתים ביוון נמצאים בעלייה מסויימת ביחס לנקודת השפל ההיסטורית אליה הם הגיעו לאחרונה. אפשר לשייך חלק מההתאוששות למדיניות ויזת הזהב הנהוגה במספר מדינות אירופאיות. מדובר בתוכנית עידוד ממשלתית שהחלה בשנת 2013 במטרה לעודד משקיעים להשקיע סכומים גדולים בנכסי נדל"ן ביוון על מנת לקבל ויזת מגורים ועבודה ובהמשך גם אזרחות. מדדי שוק הנדל"ן מצביעים אולי על האפשרות לחזור לגבהים שראינו בשיא של 2008, אך מאז המחירים התרסקו ב40% עד לשפל הגדול ברבעון השלישי של 2017 שלאחריו קיבלה הכלכלה היוונית מענקי סיוע ועזרה כלכלית מהאיחוד האירופי (אוגוסט 2018). חלק מהתאוששות גם אז היתה כתוצאה מהשקעות זרות בשוק. מאז השוק חווה התאוששות שהאטה בקורונה ו2020 הסתיימה במחירים שהם עדיין 35% פחות מהשיא ההיסטורי ו14% פחות מהממוצע של השנים האחרונות.

סנטוריני

משקיעי נדל"ן יודעים שאת הכסף עושים בקנייה, אם כך אפשר בהחלט לומר שעכשיו זה הזמן לרכוש נכסים ביוון. לא מעט מהישראלים שהחליטו לקנות דירות לפני הקורונה התבאסו למדי מכך שלא המתינו עוד שנה או שנתיים. נכון שמדובר בחכמה בדיעבד ואין יותר מדי מה להצטער, אך עבור מי שמעוניין להיכנס לשוק עכשיו כנראה שמדובר בתזמון טוב יותר. חשוב לזכור כי השוק ביוון אינו הומוגני והעליות צפויות בשווקים מפותחים יותר כגון אתונה שמרכזת את מרבית ההשקעות הזרות. אחריה ברשימה נמצאים האיים הפופלרים כמו מיקונוס וסנטוריני המשמשים יותר כמוקדי נופש ותיירות וההשקעות בהן הן בדירות או בתי נופש לרוב, המאפשרים השכרה לטווח קצר. גם קורפו, הקרוב יותר לאיטליה נחשב ליעד אטרקטיבי להשקעות נדל"ן של זרים.

אך חשוב לרדת לרזולוציה גבוהה אף יותר – גם באתונה, לא דין דירה במרכז העיר כדין דירה בדרום אתונה: במרכז העיר לדוגמא הנכסים נמצאים עדיין בשווי של 25% פחות מהשיא של 2017, עדיין מדובר על מצב טוב יותר ב15% מאשר השוק הכללי אך התנודתיות היתה גבוהה למדי. בדרום אתונה או מה שנקראה הריבירה של אתונה, המצב טוב יותר יחסית לשיא של 2017 וחלק גדול מהנכסים נסחרים במחירים של 10% פחות ממחירי השיא ולאזור יש יתרון קל ופוטנציאל טוב ביחס למרכז העיר. באזור גם מתוכנן פרויקט הלניקון שאמור להיות אחד הפרויקטים הגדולים ביותר ביוון של התחדשות עירונית שיהפוך את שדה התעופה הישן לאזור חדשני בעירוב שימושים של מלון, מרכז מסחרי, בתי מגורים ומרינה.